Dertien mensen ontvingen een speciale uitnodiging om enkele uren door te brengen met de deelnemers van de Sustainability University Assembly van de VU. De uitnodiging kwam van de deelnemers zelf: zij wilden graag nieuwe kennis en informatie opdoen. Of, zoals wij liever zeggen, extra inspiratie

Daarom werden de gasten van de Assembly gepresenteerd als 'Inspirators'. Deze 13 personen kwamen informatie delen over het onderwerp waar ze deskundig in zijn. Niet door college te geven, maar door met de deelnemers aan tafel te gaan zitten om diepgaande gesprekken te voeren, die werden geleid door wat de deelnemers wilden weten. Dit was de Inspiration Carrousel, die plaatsvond op dinsdag 6 mei in de Foyer van het hoofdgebouw van de universiteit. Er waren ongeveer 90 deelnemers, een mix van studenten en medewerkers van de VU die allemaal hadden meegedaan aan de eerste bijeenkomst van de Assembly, de Summit.

Hoe de Inspirators werden gekozen

Tijdens de Summit op 15 april, nadat ze hun Working Groups hadden gevormd, begonnen de deelnemers ideeën te ontwikkelen rond het thema dat ze hadden gekozen om aan te werken. Daarbij gingen ze ook na welke kennis of informatie ze nodig zouden hebben om hun ideeën verder te brengen, om er voorstellen van te maken voor een duurzame VU. Het vraagstuk voor de Assembly luidt tenslotte: Hoe worden we een duurzame universiteit?

Deelnemers gaven aan voor welke onderwerpen of vragen ze gebruik wilden maken van Inspirators door een formulier in te vullen. Een aantal opties was gegeven, maar iedereen kon er zelf eigen suggesties aan toevoegen. Vervolgens gingen de organisatoren aan de slag om mensen te vinden die iets konden vertellen over de onderwerpen die door deelnemers het vaakst waren benoemd. Het resultaat was een line-up van 13 personen van de VU en daarbuiten, die samen een grote diversiteit aan onderwerpen en perspectieven vertegenwoordigden. De Inspirators waren:

 

  • John Robinson, University of Toronto – Governance of sustainability
  • Victoria Smith, ISCN – Vision on sustainability in universities
  • Paul van Lange, VU Amsterdam – Behavioural change
  • Rooske Gaal, VU Amsterdam – Campus energy transition & sense of sustainability
  • Darren Axe, SOS Earth, Student and staff initiatives
  • Mathieu Blondeel, VU Amsterdam – Sustainable research collaborations
  • Philipp Pattberg, VU Amsterdam – Sustainability in research
  • Davide Ianuzzi, VU Amsterdam – Alternative income streams
  • Elsa van der Rijken, VU Amsterdam – Metrics and legal aspects
  • Jorim Tielbeek, VU Amsterdam – Sustainability education
  • Koen Wessels, UvA – Pedagogies for sustainability
  • Mariam Sugijanto, VU Amsterdam – Communications and media
  • Frank Kupper, VU Amsterdam – Science communication.
A dozen or so people standing in a line, facing an audience.

Inspirators die hun onderwerpen aan de SUA-deelnemers aanprijzen

Drie inspiratieronden

Elke Inspirator ging vervolgens aan een eigen tafel zitten waar plek was voor ongeveer acht deelnemers. Twee Inspirators deden online mee en om met hen te spreken konden deelnemers naar aparte zaaltjes vlakbij. Deelnemers bepaalden zelf, individueel, aan welke tafel (of in welk zaaltje) zij in de eerste ronde gingen zitten. Daarna waren er nog twee ronden, zodat elke deelnemer met drie Inspirators kon spreken. Aan tafel gaf de Inspirator een korte inleiding en daarna barstte de dialoog los, waarin deelnemers hun vragen en ideeën voorlegden aan elkaar en aan de Inspirator.

Na ongeveer anderhalf uur eindigde de Inspiration Carrousel en kwamen de Inspirators nog eenmaal voor de zaal staan. Moderator Mirjam de Pagter (G1000.nu) vroeg hen om te delen wat zij hadden gehoord en wat zij mee naar huis namen van hun gesprekken. Een van hen zei: "Het is wel vreemd dat jullie mij een Inspirator noemen. Het lijkt precies omgekeerd. Ik ben juist enorm geïnspireerd geraakt door de deelnemers met wie ik heb gesproken."

De inspiratie een plek geven

Na de maaltijd kwamen de deelnemers weer samen in de Working Groups die zij in hun eerste bijeenkomst hadden gevormd. Ze brachten hun verschillende inzichten uit het carrousel bij elkaar en gebruikten die om hun ideeën te ontwikkelen. Enkele Working Groups besloten om hun krachten te bundelen. Al met al was er toegewijd teamwork zichtbaar en voelbaar aan 14 tafels. 

Het moderatieteam onderbrak de deelnemers nog één keer, om hen te briefen over de volgende stappen voor de Assembly. Over twee weken komen de deelnemers weer bij elkaar. Deze keer gaan ze, in plaats van het opzuigen van input van buiten de Assembly, aan kruisbestuiving doen. Er volgt opnieuw een carrousel, maar nu zijn het de Working Groups die hun voorlopige ideeën presenteren. Leden van andere groepen komen dan op bezoek om vragen te stellen, suggesties te doen, en misschien wel nuttige dwarsverbanden te ontdekken.

Het Working Group Carrousel vindt plaats op dinsdag 20 mei vanaf 16.00 uur. Daarna zijn er nog twee Assembly-bijeenkomsten om het Sustainability Agreement voor de VU uit te werken en vast te stellen.

A person looking happy and engaged at a dialogue event